ترجمه عربی کتابی از دکتر محمدباقر قالیباف با عنوان «حکومت محلی؛ استراتژی توزیع فضای قدرت ايران
دکتر محمد باقر قالیباف
مرد عمل و اندیشه

با توجه به همین اهمیت است که محمدباقر قالیباف از مدرسان جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران، موضوع حکومت‌های محلی را برای پژوهش و بررسی انتخاب کرده است؛ به‌ویژه اگر فضای گسترده جغرافیایی ایران را که مدنظر نویسنده هم هست مورد توجه قرار دهیم.
قالیباف کتاب خود را در پنج فصل تدوین کرده است که در لابه‌لای آن از نمودارهای مختلفی هم برای توضیح بهتر مطالب بهره می‌برد. «بررسی مفاهیم دولت، قدرت و حاکمیت»، «ساختار قدرت و استراتژی توزیع جغرافیایی»، «تمرکز زدایی در چارچوب حمایت از قدرت محلی»، «تجربه‌های قدرت محلی در جهان» و «استقرار حکومت جدید و فرایند تمرکزگرایی و تمرکززدایی در ایران» عناوین فصل‌های کتاب را به ترتیب شامل می‌شوند. 
شهردار تهران در پژوهش خود به شاخه‌های مختلفی چون ماهیت قدرت محلی و فلسفه آن، نظریات مربوط به قدرت محلی، ساختار قدرت محلی و رابطه آن با قدرت مرکزی و همچنین انواع مختلف آن، مؤلفه‌ها، نقاط مثبت و مشکلات آن می‌پردازد. برای شکل‌دهی به نگاهی مقایسه‌ای برای خواننده، وی موضوع حکومت‌های محلی در بریتانیا، ایالات متحده، هند، روسیه، ترکیه، فرانسه، مالزی و چین را هم از نظر می‌گذراند.
نتیجه‌گیری قالیباف که آن را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد در نوع خود جالب توجه است. وی‌ پس از بررسی موارد مذکور و پرداختن به انواع حکومت از این دیدگاه در تاریخ معاصر ایران (از انقلاب مشروطه تا کنون) این طور نتیجه‌گیری می‌کند که «حاکمیت سیاسی در کشور پهناوری چون ایران، با سطوح پیچیده‌ای از مدیریت بر محور عقلانیت، اعتدال و شایستگی مرتبط است و نتیجه بررسی‌های ما نشان از آن دارد که نظام سیاسی مناسب برای ایران نظامی نیمه مرکزی است.» 

نسخه عربی کتاب «حکومت محلی؛ استراتژی توزیع فضای قدرت سیاسی در ایران» نوشته محمد باقر قالیباف، با ترجمه «ناجیه نیسی» و در 342 صفحه به همت انتشارات قومس منتشر شده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:,
ارسال توسط حسین کشتگر قاسمی
آخرین مطالب